Woda – ile jej pić, żeby były efekty?

Jak woda wpływa na Twoje życie? I czy może być szkodliwa?

Powiedzmy sobie szczerze: woda nie jest cudownym panaceum, które wyleczy raka,  zwalczy otyłość i zakończy wojny. Owszem, może wspomóc niektóre procesy lecznicze tudzież odchudzające, jednak popularyzowane przed mass media hasło: chcesz być zdrowy? pij jak najwięcej wody!” jest błędne i może prowadzić do poważnych powikłań.

Czy woda sprawi, że szybciej schudnę?

Tak, ALE. Niech nie zamroczy Was fakt, że woda wypłukuje toksyny z organizmu, przyspiesza metabolizm oraz reguluje temperaturę ciała. To oczywiście prawda, jednak tylko do pewnego stopnia. Dziennie tracimy około pół litra wody (ulatnia się ona chociażby poprzez oddychanie), dodatkowo, czynniki takie jak wysiłek fizyczny, wysoka temperatura powietrza sprzyjają, rzecz jasna, większej utracie wody, którą należy regularnie uzupełniać. No właśnie, uzupełniać nie oznacza dostarczać więcej niż straciliśmy. Optymalna ilość wody dla przeciętnego człowieka, niezależnie od płci, wynosi od 1,5l do 2,5l. Taka ilość pozwoli organizmowi na spokojne oczyszczanie krwi i jelit z toksycznych substancji, bez przeciążania nerek. Nie oznacza to, że pijąc litr lub trzy litry wody dziennie robimy sobie krzywdę, jednak nie powinniśmy tej granicy zbytnio przekroczyć. Nadmiar wody w organizmie może powodować:

  •  zatrucie wodne
  • problemy ze snem (związane z częstymi wizytami w toalecie)
  • obciążenie nerek i serca
  • zaburzenie równowagi elektrolitów w organizmie
  • rozkojarzenie, ból głowy, a nawet utratę świadomości

Efekty racjonalnego picia wody

Czyli wspomniane wcześniej 1,5-2,5l (przy czym pamiętajmy, że każdy z nas jest inny, dlatego nie można ustalić dokładnego zapotrzebowania na płyny, wszystko zależy od wielu czynników, takich jak aktywność fizyczna, dieta lub pragnienia).

  • pomaga schudnąć (może nieco stłumić uczucie głodu oraz wypełnia żołądek, przez co przyjmujemy mniej kalorii)
  • poprawia samopoczucie
  • korzystnie wpływa na wygląd zewnętrzny (pomaga np. w problemach z trądzikiem)
  • Reguluje procesy trawienne

Jaką wodę wybrać?

W pierwszej kolejności sugeruję zwrócić uwagę na wody niskozmineralizowane. Nasz organizm sam wytwarza potrzebne minerały, więc nie należy jeszcze dodatkowo obciążać go wodą wysokozmineralizowaną (może dojść do przemineralizowania, co również jest niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia). Mówi się, że najlepsze dla zdrowia będzie zachowanie równowagi pomiędzy tym, co dostarczamy, a tym co sami wytwarzamy.

Kolejną cechą „dobrej” wody niech będzie Ph. Optymalnie powinno  wynosić ok. 5,5-8. Niepotrzebna dodatkowa alkalizacja może doprowadzić do zakwaszenia organizmu.

Równie ważne jest zwrócenie uwagi na czystość wody. Powinno się ją nie tylko przegotować, ale także przefiltrować. Najlepszą metodą będzie zastosowanie odwróconej osmozy, czyli najskuteczniejszego sposobu filtracji wody, która doskonale radzi sobie z oczyszczaniem jej z zarazków, bez usuwania zdrowych minerałów.

Jeżeli chodzi o wybór wody gazowanej lub niegazowanej, należy uwzględnić własne preferencje. W odpowiedniej ilości, obie są zdrowe. Skład mineralny obu rodzajów wody jest identyczny, jedynie dodatek dwutlenku węgla w wodzie gazowanej może szkodzić, ale tylko osobom cierpiącym na problemy gastryczne.

Woda jest niezbędna do życia, zatem szanujmy ją.

Ogólne zapotrzebowanie na wodę przypadające na jednego mieszkańca wynosi 50l ( uwzględniając konsumpcję, higienę, pranie itd.) Przeciętny Polak zużywa jej  średnio 3 razy więcej, co i tak nie jest rekordową ilością. W krajach wysokorozwiniętych (np. USA) zużycie wody wynosi nawet 400l dziennie na jednego mieszkańca. Jest niezbędna do życia zarówno ludzi jak i roślin, rozwoju rolnictwa (procesy rolnicze opierają się głównie na wodzie), jednak ze względu na zwiększającą się liczbę ludności, więcej zanieczyszczeń,  wody jest co raz mniej. To ona w dużej mierze decyduje o naszym istnieniu, zatem warto zwracać na nią większą uwagę i nie przesadzać z jej użyciem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *