Jak sprawne planowanie pomaga osiągać cele?

Też masz czasem tak, że dopada Cię moc inspiracji, a w Twojej głowie rodzą się setki genialnych pomysłów, planów, wyzwań i wszystkiego, co przybliża cię do dotarcia w miejsce, w którym chcesz być? Czujesz, że możesz to wszystko wprowadzić w życie już, natychmiast….a potem sobie przypominasz, że jest już prawie 22 i zmienianie świata przekładasz na jutro. I co się dzieje jutro? Najpewniej nie pamiętasz połowy rzeczy, o których myślałeś wczoraj. Albo jest tego tyle, że nie wiesz za co się zabrać, więc w sumie robisz to co zwykle. Rutyna, normalka, zwyczajna środa itp. Spokojnie, to nie jest choroba, a nawet jeśli, to dzisiaj pokażę Ci genialne, a zarazem banalne w zastosowaniu “lekarstwo” na wprowadzanie swoich planów w życie i bycie bardziej produktywnym. Po tytule pewnie już się domyślasz o co chodzi. Tak, planowanie. Analizowanie swoich potrzeb i docieranie do sedna swoich celów. Pomoże Ci to oczyścić umysł i spokojnie zbudować strategię działania, dzięki której cały czas będziesz skoncentrowany i nie stracisz motywacji.

Istotą planowania jest “wyciągnięcie” swoich myśli i przełożenie ich na jakiś nośnik zewnętrzny (kartka papieru, notes, komputer, smartfon). Dlaczego to takie ważne? W ciągu dnia jesteśmy zasypywani informacjami, uczestniczymy w dziesiątkach różnych sytuacji, odczuwamy wiele emocji, przez co ciężko być skoncentrowanym non stop na tym, co naprawdę ma dla nas znaczenie. Dlatego dobrze jest mieć pod ręką swój plan działania, do którego co jakiś czas możesz zaglądać i utrzymać kontrolę nad swoim umysłem.

 

Jakie są główne korzyści z planowania każdego dnia?

  • Motywacja do działania

Planowanie nie polega jedynie na zrobieniu listy rzeczy do zrobienia i wykreślaniu wykonanych zadań. Owszem ma to znaczenie, ale o tym, jak stworzyć dobrą listę, opowiem nieco później. W tym punkcie skupmy się na motywacji, jaką niesie za sobą świadome działanie. Samo powiedzenie sobie, że danego dnia masz zjeść 2000 kcal, iść na siłownię i wypić 2l wody nie wniesie zbyt wielu wartości do Twojego umysłu. Na początku być może to wystarczy, ale z czasem, nawet po wykonaniu tych czynności nie będziesz czuć już takiej satysfakcji jak wtedy, kiedy zaczynałeś dążyć do celu. I z dnia na dzień Twoja motywacja maleje, aż w końcu czujesz, że nie masz jej wcale. Dzieje się tak ponieważ zapominasz dlaczego zacząłeś. Zapomniałeś pokochać proces. Pewnie nadal wiesz, że chcesz schudnąć, wyrzeźbić ciało czy cokolwiek innego, ale nie myślisz już o tym, jak ta zmiana wpłynie na Twoje życie. Czy poprawi się Twoje samopoczucie? Zaczniesz się lepiej ubierać, zmienisz pracę,  a może będziesz bardziej otwarty na nowe znajomości? To są czynniki, które motywują nas najbardziej i o nich warto pamiętać cały czas. Miej na uwadze coś więcej niż to, że chcesz zrzucić 5 kilo. WYPISZ wszystkie korzyści, jakie niesie za sobą ten cel. Mniejszy rozmiar spodni, większa pewność siebie, nie będziesz musiał stać w kolejce do McDonald’s – cokolwiek skłania Cię do trwania w postanowieniu; przełóż to na papier i czytaj codziennie.

 

 

  • Śledzenie postępów

Dzięki temu, że masz rozpisane wszystkie swoje działania, możesz prowadzić dokumentację i łatwo śledzić postępy. Jeśli zdecydujesz się zapisywać wszystko w notesie, zawsze możesz przekartkować kilka stron wcześniej i porównać to, co zrobiłeś danego dnia, z dniem dzisiejszym. Uwierz mi, przy sumiennym prowadzeniu takich dzienników postępy są ogromne. A to kolejny czynnik, który niesamowicie motywuje do dalszego działania.

 

 

  • Samodyscyplina

Ten punkt powinien być właściwie na szczycie tej listy. Budowanie dyscypliny, to fundamentalna wartość, pielęgnowana przez wszystkich ludzi sukcesu. Więcej o dyscyplinie możesz przeczytać tutaj. Pokrótce powiem jedynie, że samodyscyplina jest czymś, co utrzymuje Cię na właściwej drodze, kiedy motywacja całkowicie odpuściła. Pewnie znasz powiedzenie “gdyby to było łatwe, każdy by to robił” No właśnie – prawie każdy może pójść pobiegać raz czy dwa. Sztuką jest regularne powtarzanie postawionych zadań, nawet wtedy, kiedy nie mamy na to najmniejszej ochoty, lub kiedy warunki nie są sprzyjające.

Budowanie dyscypliny przez planowanie ma jeszcze jedną potężną zaletę – kiedy wykonujesz jakąś czynność od dłuższego czasu i zapisujesz swoje postępy, masz dokładny wgląd w to, jak daleko doszedłeś – widzisz ile pracy włożyłeś w to, żeby być tam, gdzie jesteś. To sprawia, że nie będziesz chciał przerywać cyklu, który rozpocząłeś, bo zwyczajnie będzie Ci szkoda porzucać wszystko to, co wypracowałeś. Zaszedłeś już tak daleko, więc odbierz za to swoją nagrodę.

 

  • Planowanie = Porządek

Porządek to coś, co lubię najbardziej w planowaniu. Jest jak świeżo umeblowany pokój, w którym wszystko jest na swoim miejscu, idealnie do siebie pasuje i nawet nie śmiesz nic zmienić w obawie, że zburzy to idealną harmonię. Nie musisz być perfekcjonistą żeby poczuć tę satysfakcję, kiedy dokładnie wiesz co masz zrobić, kiedy, dlaczego i jak ta czynność współgra z innymi czynnościami oraz jaki ma wpływ na innych ludzi. Porządek w swoim planie dnia oznacza brak pytań typu: Po co to wszystko? Jaki to ma sens? Czy ja naprawdę muszę iść dzisiaj do pracy? Może się zwolnię i wyjadę w Bieszczady, żeby się odnaleźć? Porządek jest wtedy, kiedy wstajesz i robisz co masz robić. Bez zastanawiania, czy nie powinienieś teraz robić czegoś innego.

 

 

  • Spokój ducha

Ten punkt łączy się z poprzednim, bo kiedy panuje porządek, panuje też spokój. Jeśli pod koniec dnia masz pewność, że dzisiaj zrobiłeś wszystko “z listy”, możesz bez wyrzutów sumienia obejrzeć ulubiony serial, wyjść ze znajomymi lub zrobić coś, przy czym się zrelaksujesz. Nie będziesz się martwić tym, że właśnie marnujesz cenny czas, który mógłbyś wykorzystać na coś o wiele lepszego.  Takie “Ładowanie baterii” jest również niezwykle ważne, a o wiele przyjemniej się regeneruje, kiedy odpoczynkowi towarzyszy uczucie spełnienia i satysfakcji po całym dniu.

 

 

  • Niczego nie zapomnisz

To się rozumie samo przez się, ale warto wspomnieć, że kiedy zapisujesz wszystkie rzeczy, które chciałbyś zrobić, to z czasem jest ich coraz więcej i coraz łatwiej będą Ci one przychodzić. Codziennie otwierają się przed Tobą nowe drzwi z możliwościami, a dzięki świadomemu planowaniu, nie zapomnisz o tych, które do tej pory poznałeś.

 

 

  • Poprawisz pracę mózgu

Czyli krótko o tym, jak planowanie wspomaga samorozwój. Jeśli każdego dnia poświęcisz kilka chwil na rozpisanie wszystkich wartości, które zbliżają Cię do osiągnięcia celu, wyćwiczysz jednocześnie koncentrację i poprawisz swoją pamięć. W twojej głowie mogą pojawiać się nowe idee, a wraz ze wzrostem postępów, zwiększy się Twoja pewność siebie, co z kolei przełoży się na podejmowanie nowych wyzwań i stałe podnoszenie poprzeczki.

 

 

  • Zwiększysz swoją produktywność

1 minuta  planowania oszczędza 10 minut poświęconego zabieraniu się do pracy. Już pierwszego dnia planowania możesz zwiększyć swoją produktywność o 25% (Brian Tracy). Wiesz już, że dzięki planowaniu Twój umysł będzie bardziej otwarty, będziesz mieć wszystko pod kontrolą, a dzięki wzmożonej koncentracji, nie będziesz marnować czasu na wahania, zastanawianie itp. Dzięki tym korzyściom łatwiej osiągniesz swoje cele i, co najważniejsze – pokochasz proces :).

 

Jak reagować na niespodziewane zmiany planów

Przede wszystkim warto trenować spokój w każdej sytuacji. Nie ma sensu przejmować się “małymi rzeczami”, które czasem powstrzymują nas od działania. Jesteśmy tylko ludźmi i wiadomo, że nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli. Wiele rzeczy nam w życiu nie wychodzi i najważniejsze to pogodzić się z tym i żyć dalej, zgodnie z własnymi postanowieniami. Nie bój się też zmienić planu, jeśli ten dotychczasowy przestał ci odpowiadać. Zastanów się co możesz zrobić lepiej, wyciągnij wnioski i błędy z poprzedniego planu oraz koniecznie je zapisz. Będziesz mieć gotową lekcję i udokumentowane doświadczenie, które pozwoli Ci na efektywniejsze planowanie w przyszłości.

 

Jak perfekcyjnie zaplanować swój dzień?

  1. Zacznę od tego, kiedy to zrobić. Dobrze jest planować każdy dzień na nowo, najlepiej wieczorem, jako ostatnia czynność wykonywana danego dnia. Jeżeli z jakiegoś powodu nie możesz tego zrobić o tej porze, zabierz się za to rano, zanim spojrzysz na telefon, komputer itd.
  2. Teraz zabierz się za stworzenie listy zadań. Zapisz pierwszą pozycję, jaka przyjdzie Ci do głowy.
  3.  Zastanów się, dlaczego chcesz wykonać to zadanie. Wypisz ok. 3 powody, dla których warto daną czynność wykonać (czyli np. planujesz iść na siłownię, bo chcesz poprawić wydolność organizmu, poprawić wygląd, wzmocnić odporność itp.)
  4. Następnie określ, jak regularne wykonywanie tej czynności wpłynie na Twoje życie. Tutaj też wypisz kilka zalet (np. lepszy wygląd zapewni mi większą pewność siebie, a to pomoże mi w wynegocjowaniu podwyżki w pracy, co z kolei spowoduje przeprowadzkę do lepszego mieszkania, poprawy jakości życia, i tak dalej).
  5. Zrób to samo ze wszystkimi pozycjami na liście i wykreślaj te, które udało ci się już wykonać.
  6. Wybierz kilka zadań z listy, które są priorytetowe. Niech będą to czynności najważniejsze, takie, na których Ci najbardziej zależy i zaznacz je tak, aby się wyróżniały.
  7. Na koniec zlicz ilość wykonanych zadań i zapisz wynik
  8. Pod koniec każdego dnia zapisz na ile procent jesteś usatysfakcjonowany z wykonania planu oraz wypisz najważniejsze wartości z danego dnia. Mogą to być rzeczy, za które jesteś wdzięczny, coś, czego się nauczyłeś lub cokolwiek innego, co miało na Ciebie pozytywny wpływ.

 

Na pierwszy rzut oka może się to wydawać praco i czasochłonne, ale tak naprawdę nie zajmie to więcej niż 15 minut. Żeby ułatwić Ci cały proces planowania, przygotowałam gotowy planner do wydrukowania. Jest w pełni darmowy, pomoże Ci na początku wyrobić zdrowe nawyki i zaoszczędzić czas. Powodzenia!

POBIERZ PLANNER

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *