Jak sobie radzić ze stresem? Oto 5 porad ludzi sukcesu + badania naukowe

Stres – nie tak szkodliwy jak myślisz

Stres towarzyszy ludziom od zawsze i do tej pory powstały setki metod, leków czy suplementów diety , mających na celu okiełznanie tej naturalnej ludzkiej reakcji. Jednak najważniejsza kwestia zwykle jest pomijana. Mówię tutaj o nastawieniu do stresu. Od zarania dziejów psycholodzy, mając dobre chęci, wmawiają nam, że stres ma destrukcyjny wpływ na nasz organizm, może powodować depresję, nerwicę lub chorobę wieńcową, dlatego powinniśmy znaleźć coś, co pomoże nam wyeliminować go z naszego życia. Dlaczego takie rozumowanie jest niewłaściwe i powoduje więcej szkód niż korzyści? O tym w dalszej części artykułu, a teraz przejdę do wyszczególnienia kilku pomocnych wskazówek udzielonych przez osoby,  których życie jest pasmem sukcesów

1.Medytacja

David Lynch, znany reżyser filmowy, a także wielki miłośnik medytacji, dla New York Times wyjaśnia, że  właśnie medytacja jest tym, co uwalnia go od złości, smutku, nerwów:

„Rzeczy w życiu, które kiedyś mogły Cię zabić, zestresować, doprowadzić do depresji, smutku czy złości – mają coraz mniejszą moc”

Angelina Jolie również twierdzi, że medytacja jest tym, co daje jej radość i pozwala na ukojenie nerwów. Przekonuje też, że każdy z nas powinien znaleźć „swoją medytację” czyli czynność, która wprowadza nas w dobry humor i dodaje energii

„Moją medytację znajduję w siedzeniu na podłodze z dziećmi, malując przez godzinę lub skacząc na trampolinie (…) Rób to co kochasz, co Cię uszczęśliwia i co daje ci twoją medytację”

2.Wdzięczność

Nie skupiaj się wiecznie na tym, czego Ci brakuje. Zamiast tego, przypomnij sobie jak wiele posiadasz  i co już osiągnąłeś. Docenianie tego, co się ma może diametralnie poprawić nastrój i dodać motywacji do dalszego działania. Obniża też poziom kortyzolu, czyli jednego z hormonów stresu

3.Aktywność fizyczna

Ćwiczenia nie tylko utrzymują nas w dobrej kondycji, ale także stymulują wydzielanie dopaminy, czyli hormonu szczęścia. Dobrze jest znaleźć aktywność, do której nie musisz się zmuszać i którą wykonywać będziesz z przyjemnością. Michelle Obama powiedziała kiedyś:

„Ćwiczenia są dla mnie bardzo ważne – są terapeutyczne.”

4.Optymizm

Radzenie sobie w trudnych sytuacjach nie wymaga trudnych rozwiązań. Czasem wystarczy pozbyć się negatywnych myśli i pokrzepić się nieco czymś pozytywnym. Nie bądź dla siebie zbyt surowy, owszem, jak powiedział Bogusław Linda, zawieszanie sobie wysoko poprzeczki jeszcze nikomu nie zaszkodziło, ale pamiętaj przy tym, aby wykonywana praca poparta była dobrą myślą. Kiedy stawiasz przed sobą nowy cel, bądź pewny, że uda Ci się go osiągnąć. Nie trać czasu na gdybanie i zadawanie pytań: „A co jeśli mi się nie uda?”  Lepiej pokierować myśli na to, co zrobić, żeby się udało.

5. Odpoczynek

Znajdź czas na naładowanie baterii. Odpowiednia ilość snu pozwoli oczyścić mózg z niepotrzebnych  myśli i wspomoże procesy samokontroli i skupiania uwagi. Świeży umysł lepiej pracuje, dlatego ludzie wyspani są bardziej kreatywni, łatwiej się koncentrują i lepiej nawiązują kontakty.

 

No dobra, ale czekając w kolejce na egzamin na prawo jazdy czy przygotowując się do ważnej prezentacji nie rozłożę przecież maty i nie zacznę medytować, zasnąć też by było ciężko! Dlatego teraz, przejdę do tej ciekawszej części artykułu. Dowiesz się jak  zmiana nastawienia do stresu zmienia fizyczną reakcję ciała na stres. Badanie owego zjawiska opisała znana w USA psycholog , Kelly McGonigal, która przyznała, że przez wiele lat leczyła swoich pacjentów, stosując błędne, ale powszechne przekonanie, że stres jest zły.

Grupie osób zadano pytanie: Ile stresu doświadczyłeś w ciągu ostatniego roku?

U osób, które doświadczyły dużo stresu, ryzyko śmierci było o 43% większe, ale dotyczyło to tylko osób, które wierzyły, że stres źle wpływa na ich zdrowie. U tych, którzy nie uważali że stres im szkodzi, ryzyko nie wzrosło, ponadto, ryzyko zgonu było najniższe wśród wszystkich badanych, włączając w to ludzi, którzy się nie stresowali wcale. Niewiarygodne, prawda?

Według naukowców, przekonanie na temat stresu ma duży wpływ na nasze zdrowie. Kiedy się stresujemy, nasze serce bije szybciej, robimy więcej oddechów i co w tym złego? Serce przygotowuje nas do działania, a przez oddech, mózg dostaje więcej tlenu.

Prawdą jest, że stres czasem sprzyja chorobie wieńcowej. Ma to związek ze zwiększonym pulsem i kurczącymi się tętnicami, co również jest reakcją ciała na stres. ALE – u osób, które są przekonane, że stres nie jest ich wrogiem, tętnice pozostają rozluźnione, a serce nadal szybciej bije, przez co mamy do czynienia ze zdrowym rodzajem pracy serca, takim, jaki odczuwamy, kiedy mamy przypływ odwagi lub radości.

Stres nas uspołecznia

Wspomniana wcześniej Kelly McGonigal trafnie opisała wpływ stresu na kontakty międzyludzkie i związany z tym hormon przytulania, czyli oksytocynę:

Hormon oksytocyna (hormon przytulnia) jest neurohormonem, dostraja społeczne instynkty mózgu, przygotowuje do zachowań które umacniają bliskie związki, sprawia że pragniemy fizycznego kontaktu, wzmacnia empatię, skłania do pomocy i wsparcia dla osób, na których nam zależy. Jest to również hormon stresu. Jest taką samą częścią reakcji na stres jak adrenalina, która powoduje walenie serca. Motywuje nas do szukania wsparcia. Skłania nas do powiedzenia komuś co czujemy zamiast dusić to w sobie. Kiedy się stresujemy, reakcja na stres chce żebyśmy byli otoczeni ludźmi, na których nam zależy

Oksytocyna działa zarówno na mózg jak i na ciało, mi.in chroni układ naczyniowy, jest naturalnym lekiem przeciwzapalnym, rozluźnia tętnice w stresującej sytuacji. Serce ma receptory tego hormonu, a oksytocyna pomaga komórkom serca w regeneracji i leczy je z uszkodzeń spowodowanych stresem. Ten hormon stresu wzmacnia serce. Wszystkie korzyści hormonu są wzmacniane przez kontakty i wzajemne wsparcie Kontakt z innymi ludźmi jest systemem obronnym na stres, wtedy uwalnia się najwięcej hormonu przytulania. Troska zwiększa obronę

Zatem, następnym razem, będąc w stresującej sytuacji, pamiętaj:

Zmieniając nastawienie do stresu, możesz zmienić reakcję ciała na stres.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *